2014: CROSSOVER - FRA TEKST TIL BILDE - Drammenkunstforening

2014: CROSSOVER – FRA TEKST TIL BILDE

”Crossover – fra tekst til bilde” var årets frekkis på den norske kunsthimmel. Utstillingen i Lychepaviljongen var en original og spennende sammenstilling av ulike kunstnere.

“Å ryste sammen en cocktail av bilder signert Tor-Arne Moen, Ari Behn, Linn Ulvin og Svein Nyhus er en blanding som kaller på smil og latter krydret med engstelse og ettertenksomhet. Hos noen vil den bli elsket og hos andre vil den kanskje sette seg i vrangstrupen.  Crossover –  er garantert ikke søvndyssende.”

Fellesnevneren for de fire utstillerne er at de alle har utgitt bøker som inneholder tekst, men forbindelsen mellom tekstene og bildene er slett ikke like opplagte når det gjelder de fire. Undertittel spiller på at noen av kunstnerne har beveget seg mellom det å arbeide med tekst til det å lage bilder, mens andre har arbeidet mer med å illustrere tekster. Andre kunstnere i utstillingen innarbeider tekst i bildene på forskjellig måte, uten at det vil være riktig å si at det har gått veien fra tekst til bilde.