2013: KOLORIST UTEN TITTEL - Drammenkunstforening

2013: KOLORIST UTEN TITTEL

Tegninger og skissebøker viser oss hvilken eminent tegner Rolf F. Hoff er. Han har beholdt evnen til å fornye seg uten å gi avkall på sine røtter. Drammen Kunstforening ønsket med utstillingen Rolf Hoff – kolorist uten titlel,  å gi Hoff anerkjennelse og en plass i etterkrigstidens norske kunsthistorie med referanser til det som preget hans formative år.

“Hoffs kunst framstår i et tilbakeblikk som et snitt inn i epokens utforsking av maleriets muligheter, der vi som betraktere kan lete oss fram til kryssreferanser. Hoff tilhører en generasjon som gikk fra en etablert modernisme som etter hvert ble utfordret og dreide over i en postmodernisme preget av åpenhet mot ulike løsninger og kunstneriske bud på løsninger der den klassiske modernismen hadde insistert på å ha funnet løsningen. Der Picasso hevdet at han ikke lette men fant, lette postmodernisten videre. På mange måter er Hoff en typisk postmoderne kunstner gjennom sin resirkulering av materiale han henter inn fra andre kunstnere, eller fra egne tidligere arbeider. Materiale som blir spleiset sammen i stadig nye konstellasjoner. Han er en kunstner som ikke pretenderer å finne opp kunsten på ny, men tvert imot revitalisere kunsten som et felles kulturelt anliggende med sine mange fortellinger og rike historie. Det kunstneriske språket han bruker hviler på en erkjennelse av at det individuelle bidrag føyer seg inn i lange kjeder av meningsproduksjon og visuelle ytringer på tvers av både generasjoner, geografi og tidsaldre.”

Øivind Storm Bjerke