2012: STRETCHING THE MIND - Drammenkunstforening

2012: STRETCHING THE MIND

Stretching the Mind var en tema- utstilling som fikk tittel etter Vanna Bowles tredimensjonale tegning med samme navn.

Drammen Kunstforening inviterte de anerkjente kunstnerne, Kjell Erik Killi Olsen,Vanna Bowles, Signe Marie Andersen, Jonas Liveröd, Fredrik Raddum og Christer Karlstad til å fabulere fritt. Betrakteren ble invitert inn i en figurativ verden med fler- dimensjonale billedelementer, der forventninger om hva man ser og grensen mellom virkelighet og fantasi forskyves. I et spirituelt landskap møter vi metaforer og allegorier som med en forførerisk dragning mot det gåtefulle vil si oss noe.

Hvorfor natur – kultur har blitt fremstilt som en dikotomi er derfor spørsmålet, et spørsmål Christer Karlstads malerier kan leses som et forsøk på å forløse. I verket Aeon ser vi en mann som sleper et stort tre etter seg.Treet er røsket opp med røttene og røttenes grunnflate måler større i høyde og omkrets enn mannen selv. Mannen drar treet ved hjelp av en sele som ligner noe fra en fallskjerm, kanskje også seler fra en ryggsekk. Han forsøker i alle fall å dra treet, men man får ingen følelse av at han lykkes.